Η Παιδεία είναι το
μόνο αντίδοτο στην κρίση και ξεκινά από το σπίτι, σημείωσε κατά την
ομιλία της στο Παγκόσμιο Φόρουμ των Δελφών, η κυρία Ελένη
Γλύκατζη-Αρβελέρ, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού και Πολιτιστικού Κέντρου των
Δελφών.
Η κυρία Αρβελέρ σημείωσε ότι το να
μείνουμε αενάως νέοι είναι η μόνη λύση, επειδή μόνο «οι νέοι κάνουν
δυνατά τα επιθυμητά και τα αδύνατα δυνατά, επειδή ποτέ δεν ήξεραν ότι
είναι αδύνατα».
«Η Ευρώπη είναι πέντε “δ”», επισήμανε η
κυρία Αρβελέρ και εξήγησε: «Δημοκρατία, Δικαιοσύνη, Δικαιώματα του
ανθρώπου, Δίκαια διανομή και Διάλογος. Με αυτά, τα παιδιά καταλαβαίνουν
ότι η Ευρώπη είναι ηθικό δίδαγμα και ηθική οντότητα».
Ιδιαίτερη ήταν η αναφορά της και η
επιμονή της στην αξία του Πολιτισμού ως μέσου υπέρβασης της κρίσης. Στο
πλαίσιο αυτό αναφέρθηκε στον Ζαν Μονέ και μία φράση του λίγο πριν τον
θάνατό του. «Λέγεται ότι Μονέ είπε ότι αν ήταν να ξαναρχίσω, θα άρχιζα
από τον πολιτισμό και όχι από την οικονομία».
«Πολιτισμός και οικονομία κάποτε
συναντώνται. Πώς; Όλοι ξέρουμε ότι η κρίση είναι οικονομική, αλλά
δημιούργησε την πρώτη πολιτιστική κρίση που γνωρίζει η Ευρώπη», ανέφερε η
κυρία Αρβελέρ.Μίλησε για τον εκφυλισμό των ηθών, την συρρίκνωση του
στοχασμού, τις εκδηλώσεις της «αδιεξόδου οργής», την χυδαιότητα λόγων
κινήσεων και στάσεων. «Αυτή η παρακμή, αποκύημα της οικονομικής κρίσης,
δείχνει ότι οι βάρβαροι είναι ντόπιοι, είναι εντός των τειχών», τόνισε η
κυρία Αρβελέρ.
«Η Pax Romana είχε ένα κέντρο, έναν
κανόνα, τον ρωμαϊκό νόμο και έναν λόγο ύπαρξης ο οποίος κινείται γύρω
από τον αυτοκράτορα, που είναι θεοποιημένος, άρα είναι ο άνθρωπος που
χειρίζεται τα πράγματα κατά τρόπο θείο».
Αντιθέτως, «η σημερινή παγκοσμιοποίηση
είναι αυτή των αγορών, που κάνουν τους επιδέξιους να πουλήσουν άμμο έως
και στην Σαχάρα. Δημιουργεί ένα αίσθημα ανασφάλειας, το απέραντο κάνει
τον άνθρωπο να πέφτει στην αβεβαιότητα και να αναζητά ως λύση την
συνωμοσιολογία. Επιτρέπει να καταλάβει αυτό που θέλει να καταλάβει και
όχι αυτό που είναι η αλήθεια», είπε η κυρία Αρβελέρ σε μία ευθεία
αναφορά της στην σημερινή εποχή των post-truth politics.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου