Στρατηγικός στόχος της Κίνας ο «Νέος Δρόμος του Μεταξιού»
Ομιλία του Πλάμεν Τόντσεφ στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης.
«Ο Νέος Δρόμος του Μεταξιού και η Κίνα στα Βαλκάνια: Ευκαιρίες και
προκλήσεις για την Ελλάδα» ήταν το θέμα που ανέπτυξε ο επικεφαλής του
Τμήματος Ασιατικών Σπουδών του Ινστιτούτου Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων,
Πλάμεν Τόντσεφ, στην εκδήλωση την οποία διοργάνωσαν το Εμπορικό και
Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης και το Δίκτυο Ναυαρίνο, μια
Πρωτοβουλία της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος.
Στη διάρκεια της ομιλίας του στο ΕΒΕΘ, ο κ. Τόντσεφ ανέλυσε τους
στρατηγικούς στόχους της Κίνας κατά τον σχεδιασμό και την προώθηση του
Νέου Δρόμου του Μεταξιού, ενώ παρουσίασε τα κυριότερα έργα υποδομής και
τους υπό κατασκευή διαδρόμους μεταφορών που χρηματοδοτούνται στα
Βαλκάνια από την Κίνα.
«Ο
Νέος Δρόμος του Μεταξιού» που σχεδιάζει η Κίνα αποτελεί, σύμφωνα με τον
κ. Τόντσεφ, ένα γιγαντιαίο και φιλόδοξο σχέδιο, έναν συνδυασμό χερσαίων
και θαλάσσιων διαδρομών που ενδέχεται να καλύψει έως το 55% του
παγκόσμιου ΑΕΠ, περισσότερες από 66 χώρες και από 65% ώς 70% του
παγκόσμιου πληθυσμού, ενώ θα εξασφαλίζει πρόσβαση στο 75% των
ενεργειακών αποθεμάτων του πλανήτη. «Μιλάμε για οικονομική επανάσταση
παγκοσμίων διαστάσεων», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Τόντσεφ προσθέτοντας
πως το συγκεκριμένο project ξεκινά με μια αρχική «προίκα» πλέον των 140
δισ. δολαρίων, καθώς έχουν ήδη συσταθεί η αρμόδια Κινεζική Τράπεζα
Ανάπτυξης Υποδομών με αρχικό κεφάλαιο 100 δισ. δολ., καθώς και το ειδικό
Ταμείο για τον «Δρόμο του Μεταξιού» με 40 δισ. δολ.
Όπως εξήγησε ο κ. Τόντσεφ, ο νέος «δρόμος» αποτελεί προσωπικό στοίχημα
του Κινέζου προέδρου κι έχει στόχο, μεταξύ άλλων, τη μείωση του κόστους
μεταφοράς των εμπορευμάτων, την τόνωση της ζήτησης κινεζικών προϊόντων
σε κρίσιμους οικονομικούς τομείς (πχ χαλυβουργία και τσιμεντοβιομηχανία)
που επηρεάστηκαν από την παγκόσμια οικονομική κρίση, τη διοχέτευση των
τεράστιων συναλλαγματικών αποθεμάτων και σε άλλες επενδύσεις, την
καθιέρωση του κινεζικού νομίσματος, του renminbi, ως διεθνούς
αποθεματικού νομίσματος και τη σύναψη συμμαχιών με μικρά κράτη.
Ιδιαίτερη θέση στα σχέδια την Κίνας κατέχει η σιδηροδρομική σύνδεση
Πειραιά –Βουδαπέστης, η δημιουργία της οποίας καθυστερεί σημαντικά.
Ωστόσο, όπως εκτίμησε ο κ. Τόντσεφ, «παρά τις καθυστερήσεις οι Κινέζοι
δεν θα τα παρατήσουν». Ο ίδιος αναφέρθηκε και στις σημαντικές ευκαιρίες
που προκύπτουν για την Ελλάδα και που σχέση με την:
– Προώθηση της περιφερειακής ολοκλήρωσης
– Μείωση μεταφορικού κόστους (σιδηρόδρομος)
– Αύξηση των ελληνικών εξαγωγών
– Στενότερη διασύνδεση με κεντρική/δυτική Ευρώπη
– Διαφοροποίηση των ελληνικών εξαγωγών
– Ανάπτυξη νέων υπηρεσιών, π.χ. logistics
– Αφομοίωση νέων τεχνολογιών
– Αλλα παράπλευρα οφέλη (spin-offs)
– Εξοικείωση με το κινεζικό management
Τέλος, αναφερόμενος στα βασικά χαρακτηριστικά των κινεζικών επενδύσεων ο
κ. Τόντσεφ επισήμανε ότι αφορούν κυρίως στη χορήγηση δανείων σε
κυβερνήσεις για έργα υποδομής. Τα δάνεια χορηγούνται, κυρίως, από τις
τράπεζες Exim Bank ή την CDB και καλύπτουν έως το 85% των χρηματοδοτικών
αναγκών με μακρά περίοδος αποπληρωμής, συνήθως 20 ετών και χαμηλά
επιτόκια, συνήθως 2%. Ωστόσο, ένας από τους βασικούς όρους είναι η
υποχρεωτική χρήση εξοπλισμού και εργατών από την Κίνα.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου