Οι επενδυτικές κινήσεις στην Ελλάδα και η διάψευση των προσδοκιών

Τα αίτια της αποτυχίας κρίνονται κατά περίπτωση. Κάτι ανάλογο ισχύει και στην περίπτωση των Γάλλων, όπου πολλές επιχειρηματικές κινήσεις αποδόθηκαν στην οικονομική κρίση - κυρίως - και όχι μόνο.
Γράφει ο Γιώργος Λαμπίρης

Εκτός από τις επιτυχημένες γαλλικές τοποθετήσεις, υπήρξαν και περιπτώσεις εταιρειών που είδαν τη χώρα μας ως ευκαιρία και στη συνέχεια προχώρησαν σε αποεπένδυση, καθώς οι προσδοκίες τους διαψεύστηκαν πλήρως.
Αναμεσά τους γνωστά παραδείγματα όπως η Carrefour αλλά και τραπεζικοί κολοσσοί όπως η Societe Generale και η Gredit Agricole.

Carrefour

Η τελευταία σελίδα για τη γαλλική αλυσίδα super market γράφηκε και τυπικά με την ολοκλήρωση της συμφωνίας μεταξύ Μαρινόπουλου - Σκλαβενίτη τον περασμένο Μάρτιο και ύστερα από 17 χρόνια παρουσίας στη χώρα μας, μετά και τη λήξη της συμφωνίας με το γαλλικό όμιλο για τη χρήση του εμπορικού σήματος στην Ελλάδα.
Θυμίζουμε ότι ο όμιλος Carrefour ήρθε στην Ελλάδα το 2000, συστήνοντας εταιρεία από κοινού με τον όμιλο Μαρινόπουλου, ενώ το 2012 αποχώρησε, και ο Μαρινόπουλος κατέστη αποκλειστικός franchisee της Carrefour σε Ελλάδα, Κύπρο και Βαλκάνια.

Gredit Agricole

O γαλλικός τραπεζικός όμιλος εισήλθε στη χώρα μας ως στρατηγικός επενδυτής στην Εμπορική Τράπεζα στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Το 2006 αποφάσισε να ενισχύσει την επένδυση με την καταβολή 26 ευρώ ανά μετοχή με στόχο την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου από το Δημόσιο.
Ωστόσο οι σημαντικές ζημίες που κατέγραψε στη συνέχεια, έχοντας επενδύσει αρκετά εκατομμύρια ευρώ και με την Emporiki να παραμένει ζημιογόνος για 12 χρόνια, την οδήγησαν στην πώληση του χαρτοφυλακίου.

Societe Generale

Το «ελληνικό όνειρο» του γαλλικού τραπεζικού ομίλου ξεκίνησε να υλοποιείται το Μάρτιο του 2004 όταν απέκτησε το 50,01% των μετοχών της Γενικής Τράπεζας και έγινε ο βασικός μέτοχος, αλλάζοντας ταυτόχρονα την ονομασία της σε Geniki Bank. Έχοντας αποτύχει να εδραιώσει την παρουσία της στην Ελλάδα, η γαλλική τράπεζα θα μεταβίβαζε το πλειοψηφικό πακέτο στην Τράπεζα Πειραιώς εφτά χρόνια αργότερα. Αρχικά η Geniki διατήρησε αυτόνομη παρουσία στον τραπεζικό τομέα, ωστόσο τον Οκτώβριο του 2014 εγκρίθηκε η πλήρης συγχώνευσή της με τη μητρική, Πειραιώς.

Habitat

Η αλυσίδα εμπορίας ειδών οικιακής χρήσεως, διανύει την τρίτη της «νιότη» στην Ελλάδα. Άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στο Χαλάνδρι το 1998. Η πρώτη πτήση για τη Habitat διήρκεσε ακριβώς 8 χρόνια, δραστηριοποιούμενη εν τω μεταξύ σε Ελλάδα και Κύπρο με καταστήματα franchise. Παρά τα πρώτα ιδιαίτερα θετικά δείγματα, συνθήκες όπως η κατάρρευση του Χρηματιστηρίου και τα σημαντικά ανοίγματα της αλυσίδας στη χώρα μας, την οδήγησαν το 2006 σε πτώχευση, αφήνοντας ενεκπλήρωτες παραγγελίες σημαντικού αριθμού πελατών.
Τα Habitat προσπάθησε να επανασυστηθεί στην ελληνική αγορά. Η οικογένεια Κωνσταντίνου (ΥΑLCO) ανέλαβε το master franchise το 2007. Ωστόσο η δεύτερη απόπειρα συνέπεσε με την έλευση της ΙΚΕΑ στην Ελλάδα - και πολύ ανταγωνιστικότερες τιμές - με αποτέλεσμα και αυτή τη φορά να οδηγηθεί σε αδιέξοδο. Μετά από συμφωνία της οικογένειας Κωνσταντίνου με τις τράπεζες για την αναδιάρθρωση του υψηλού δανεισμού, τη Habitat ανέλαβε να διαχειριστεί από τα μέσα περίπου του έτους η Dubai Επενδύσεις Ακινήτων IKE, αποκτώντας τα δικαιώματα ως master franchisee της γαλλικής αλυσίδας.

BNP Paribas

Mετά από 29 χρόνια παρουσίας στην εγχώρια τραπεζική αγορά, η BNP Paribas ανακοίνωνε στις 23 Ιανουαρίου του 2012 ότι αποχωρεί από την Ελλάδα. Στην ανακοίνωση που εξέδωσε τότε η τράπεζα, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «η πολιτική αναταραχή που ακολούθησε οδήγησε σε τεράστια αβεβαιότητα για το άμεσο μέλλον αναφορικά με τη ρευστότητα και τη φερεγγυότητα του κράτους, όπως και του ελληνικού τραπεζικού συστήματος».

FNAC

To πέρασμα της γνωστής αλυσίδας ηλεκτρονικών ειδών και τεχνολογίάς από την Ελλάδα ήταν αρκετά σύντομο. Αποτέλεσε κοινοπραξία του γαλλικού κολοσσού Pinault-Printemps-Redoute με τον όμιλο Μαρινόπουλου. Η αλυσίδα ανακοίνωσε την απόφασή της να αποχωρήσει το 2010, με τον γενικό διευθυντή του ομίλου Μαρινόπουλου, Ζερόμ Λουμπερ να δηλώνει: «Διαπιστώσαμε ότι δεν υπάρχει προοπτική βιώσιμης ανάπτυξης της επωνυμίας Fnac στην Ελλάδα, εξαιτίας κυρίως της οικονομικής κρίσης».
Η γαλλική αλυσίδα από την πλευρά της και δια στόματος της τότε εκπροσώπου τύπου της εταιρέιας στο Παρίσι, Γκαέλ Μπιζέ, απέδιδε το κύριο μέρος των ευθυνών στον όμιλο Μαρινόπουλου. Τα μέχρι τότε καταστήματα της αλυσίδας σε Mall και Γλυφάδα, περιήλθαν στην κυριότητα της Public του Πάνου Γερμανού.